Poistenie čelného skla: Kedy sa vám zíde PZP, kedy havarijné poistenie a kedy budete potrebovať právnika
Výmena čelného skla môže stáť stovky alebo niekoľko tisíc eur, a preto sa motoristi často rozhodujú, či si majú, alebo nemajú poistiť aj riziko zničenia autoskla. Zisťovali sme, aké sú možnosti na poistnom trhu, aké sú výluky z poistenia a na základe čoho si vybrať toto špecifické poistenie.
V rámci havarijného poistenia aj PZP
V poisťovni Union je poistenie čelného skla súčasťou havarijného poistenia bez spoluúčasti klienta. Ako uvádza na svojej internetovej stránke, riziko si možno pripoistiť aj v rámci povinného zmluvného poistenia (PZP). V Unione sa poistenie vzťahuje na všetky sklá.
Klienti poisťovne Uniqa si môžu pripoistiť poškodenie čelného skla k PZP aj k havarijnému poisteniu. „Vodičovi stačí len preukázať poškodenie vozidla pri obhliadke.
Poisťovňa Generali má tri balíčky PZP a ku každému z nich si možno pripoistiť čelné sklo. „Kryje poškodenie v prípade havárie, živelnej udalosti, vandalizmu či odleteného kamienka od protiidúceho vozidla. Klientom preplatíme poškodenie čelného skla na ich vozidle aj bez ďalšieho preukazovania záznamu z palubnej kamery do výšky tisíc eur za rok. Poistenie má 10-percentnú spoluúčasť,“ vysvetľuje špecialistka externej komunikácie poisťovne dopĺňa, že pri havarijnom poistení má klient automaticky nárok na opravu čelného skla aj v prípade, že sa nepreukáže vinník.
V Allianz – Slovenskej poisťovni si môžete čelné sklo pripoistiť v rámci rizika Rozbitie skla. Kryje poškodenie alebo zničenie sklenených častí vozidla v dôsledku nehody v prípade nárazu do skla, odcudzenia alebo pokusu o krádež, vandalizmu či poškodenia zverou.
V poisťovni Kooperativa si čelné sklo môžete poistiť v rámci niekoľkých produktov a aj PZP. Najjednoduchšia cesta je havarijné poistenie. Pripoistenie čelného skla v našej poisťovni kryje akékoľvek jeho poškodenie. Nie je potrebné dokladovať vinníka a podľa konkrétneho dohodnutého produktu môže byť poistné plnenie vyplatené bez spoluúčasti alebo s 5-percentnou spoluúčasťou.
Každá poisťovňa má na nahlasovanie poistnej udalosti vlastné komunikačné kanály. Zvyčajne môže klient nahlásiť poistnú udalosť telefonicky, cez klientsku zónu v aplikácii alebo na internetovej stránke, e-mailom či osobne v pobočke.
Pozrite sa aj na spoluúčasť
Ako nám prezradili poisťovne, poistenie čelného skla je u niektorých z nich súčasťou havarijného alebo povinného zmluvného poistenia, u iných je samostatnou poistnou položkou. Havarijné poistenie kryje rôzne riziká pri rôznej spoluúčasti, spôsoby výpočtu amortizácie sú rozmanité a poisťovne ich uplatňujú individuálne. „Poistenie čelného skla je dôležité najmä vtedy, ak ide o technologicky vyspelé čelné sklo, kde jeho výmena predstavuje demontáž a montáž senzorov viacerých asistentov, čo značne zvyšuje cenu za výmenu skla.
Pri uzatváraní poistenia, ktoré sa týka práve čelného skla, je dobré venovať pozornosť tomu, či ide len o poistenie čelného, alebo všetkých skiel. V niektorých poisťovniach je možné pripoistiť si aj bočné sklá, prípadne všetky sklenené výplne vozidla, dokonca aj panoramatickú strechu.
Všímať si treba aj spoluúčasť poisťovne a podľa toho si vybrať havarijné poistenie. Svedčí o tom výpočet v prípade poistenia automobilu Škoda Karoq jednou z poisťovní:
- spoluúčasť 0 eur – cena poistenia 1 262 eur
- spoluúčasť 100 eur – cena poistenia 971 eur
- spoluúčasť 200 eur – cena poistenia 674 eur
- spoluúčasť 300 eur – cena poistenia 533 eur
V prípade, že sa s poisťovňou dohodnete na havarijnom poistení, čelné sklo je automaticky kryté so spoluúčasťou. „Ak sa chce klient vyhnúť spoluúčasti, je potrebné pripoistenie.
Najčastejšie poškodenia autoskla
Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského čelné sklo najčastejšie poškodí kamienok, ktorý odletel od pneumatiky iného vozidla. Nasledujú rozbitie ľadom, autonehoda a zámerné rozbitie hodeným kameňom. Príčinou bývajú aj veľké krúpy alebo blesk, pád stromov, ľadu a snehu.
Autosklo a iné riziká
Povinné zmluvné poistenie je zákonné, a preto ho musí mať každý majiteľ osobného automobilu. K nemu je možné pripoistiť si aj autosklo. V rámci havarijného poistenia však môžeme získať širšie krytie. „Má význam nielen pri náhrade škody za neznámeho vinníka, ale aj pri jeho nesolventnosti, a navyše sú v ňom zhrnuté rôzne asistenčné služby, napríklad aj vrátane právneho zastupovania.
„Pri havarijnom poistení odporúčam plnohodnotné poistenie, ktoré kryje haváriu, živel, krádež a vandalizmus, pri nových vozidlách aj finančnú stratu. Klient by sa mal zamerať predovšetkým na komplexnosť krytia, výšku spoluúčasti, limity poistného plnenia pri pripoisteniach, rozsah asistenčných služieb a, samozrejme, cenu poistenia.
K havarijnému poisteniu možno pridať ďalšie pripoistenia. „Rozšírenú asistenciu, batožinu a prepravované veci, úrazové poistenie osôb vo vozidle alebo náhradné vozidlo či právnu ochranu. Klienti si môžu vyberať aj z minikasko produktov, ktoré kryjú vybrané riziká. Ak klient nemá uzatvorené pripoistenie čelného skla a ani havarijné poistenie, no preukáže sa, kto zodpovedá za škodu (kamerový záznam alebo správa polície), tá sa potom hradí z PZP vinníka. Sú však situácie, keď vinníka nemožno určiť a poisťovňa škodu nepreplatí.
Na čo nezabudnúť pri poistení autoskla
Podľa dopravného analytika je pri výbere poistenia a jeho rozsahu dôležité, či poisťujeme staršie alebo novšie auto. „Väčšina bežných poisťovní vypočítava ročný poplatok za havarijné poistenie z ceny nového vozidla, a potom sa stáva, že ročné poistenie je vyššie ako suma, za ktorú bolo vozidlo kúpené. Existujú aj poisťovne, ktoré poisťujú len čelné sklo. Sú to najmä také, ktoré majú vlastné servisné strediská pre opravy a výmeny čelných skiel.Vodičom odporúča najskôr si zostaviť zoznam rizík a požadované asistenčné služby. Mali by si vyžiadať ponuky od viacerých poisťovní. „Vhodné je prečítať si aj referencie na poisťovne, a to najmä preto, lebo v poslednom období v snahe dosiahnutia maximálneho zisku začali niektoré poisťovne paušálne odmietať plnenie v prvom kole. Poistený musí mať právne vedomosti, alebo si najať právnika, aby sa vedel odvolať voči rozhodnutiu poisťovne v prvom kole a dokázal si obhájiť svoj nárok.